Alkohol – Znaj Ryzyko!
Z danych szacunkowych wynika, że w Warszawie niemal 34 tys. osób jest uzależnionych od alkoholu. W otoczeniu alkoholika żyje blisko 68 tys. dorosłych (współmałżonkowie, rodzice) i tyle samo dzieci wychowuje się w rodzinach z problemem alkoholowym. Ponadto, blisko 118 tys. osób pije ryzykownie, a ponad 84 tys. – szkodliwie. Biorąc pod uwagę powyższe statystyki, kampania “Alkohol – Znaj Ryzyko” jest skierowana do wszystkich mieszkańców Warszawy, w szczególności osób uzależnionych od alkoholu lub pijących alkohol w sposób ryzykowny / szkodliwy.
Pierwszym krokiem zbliżającym osoby uzależnione od alkoholu do podjęcia terapii odwykowej jest ich identyfikacja z problemem. Trudności z identyfikacją nie wynikają wyłącznie z mechanizmów choroby alkoholowej, w jakich funkcjonuje osoba uzależniona, ale są związane także z mitami i stereotypami zakorzenionymi w społeczeństwie. Utrudnienia te wiążą się m.in. z negatywnym postrzeganiem choroby alkoholowej jako takiej, a osoby uzależnionej jako wyłącznie kogoś z marginesu, bez perspektyw i możliwości rozwoju, kto dodatkowo „sam jest sobie winien”.
Kampania „Alkohol – Znaj Ryzyko” ma na celu obalenie mitów społecznych utrudniających identyfikację z chorobą alkoholową, zaprezentowanie uzależnienia od alkoholu jako choroby demokratycznej, na którą może cierpieć każdy – bez względu na płeć, pozycję społeczną czy zajmowane stanowisko, przybliżenie konsekwencji choroby oraz profesjonalnych form pomocy, grup wsparcia i nieodpłatnej oferty pomocowej warszawskich organizacji pozarządowych.
W ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Alkohol – Znaj Ryzyko” Fundacja Studio Psychologii Zdrowia wyprodukowała 12 filmów, z udziałem uznanych psychoterapeutów, psychologów i psychiatrów. Akcję wsparł także Lech Dyblik, polski aktor, który ponad 26 lat temu rozpoczął własną terapię odwykową.
Kampania powstała dzięki współfinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.
Zachęcamy do obejrzenia efektów naszej pracy!